דשא מוכן, איך מתחילים?

דשא מוכן, איך מתחילים - עצי נוי | הדר נוי משתלות

דשא מוכן, איך מתחילים - עצי נוי | הדר נוי משתלותדשא מוכן – דשאים

שתילת מדשאה חדשה

1. סוג הקרקע ואיכותה

יש לדאוג שהקרקע עליה אנו מתכוונים לשתול מדשאה תהא קרקע בינונית קלה מנוקזת ונקייה מעשביה רב שנתית, באזורי ההר בדרך כלל הקרקע תהא מטבעה יותר חרסיתית וכבדה , ניתן לשתול עליה דשאים, אולם יש לקחת בחשבון את הצורך באוורור הקרקע בתקופת התחזוקה, על מנת לשמור חיוניות המדשאה לאורך זמן. כמו כן בקרקעות כבדות יש להימנע מעליה על הקרקע בעודה רטובה.

2. הכנת השטח

יש לדשן ולזבל השטח בכ-10 ליטר קומפוסט למ”ר בתוספת 100 גרם דשן זרחני (סופר פוספט) וכ- 100 גרם דשן אשלגני למ”ר ( אשלגן כלורי ) לאחר הזיבול יש לתחח את הקרקע לעומק עד 20 סנטימטר, לישר ולגרף את השטח, ולסלק עצמים זרים כגון אבנים ופסולת .

בחירת הזן המתאים:

להלן מובאות חמש דוגמאות למצבים שונים של גינה ציבורית או פרטית על-פיהן דורגו הזנים המתאימים ביותר לכל דוגמא, ואשר מסומנים ב “*” ( כוכביות ) כאשר מספר הכוכביות מעיד על התאמה אופטימאלית ביחס לתנאים המובאים באותה דוגמא.

1. לגינה פרטית מוצלת 4 שעות אור באזורים לא מועדים לקרה עמוקה, לדריכה לא מרובה , ברמת אחזקה טובה יתאימו הזנים:

דרבן גראס ****
זני בופלו ***
אלטורו *

2. לגינה פרטית 6 שעות אור ומעלה באוזרים שלא מועדים לקרה עמוקה, לדריכה בינונית ברמת אחזקה טובה יתאימו הזנים:

אלטורו ****
פספלום ****
קיקויו **
דרבן גראס*

3. לגינה פרטית וציבורית 8 שעות אור ומעלה, אחזקה ברמה בינונית- גבוהה , דריכה בינונית- גבוהה באזורים לא קרים במיוחד יתאימו הזנים הבאים :

אלטורו ****
פספלום ****
טיפווי***
קוקויו ***
דרבן גראס*

4 לגינה פרטית או ציבורית לחופי הים ואזורים מלוחים בדריכה בינונית- מרובה באזורים אשר אינם מועדים לקרה עמוקה יתאימו הזנים הבאים :

פספלום ****
קיקויו **
אלטורו*

5. למגרשי ספורט וגינות ציבוריות או פרטיות, דריכה מרובה רמת אחזקה בינונית יתאימו הזנים הבאים :
טיפאויי- ****
קיקויו – ***
פספלום- ***
אלטורו *

הערות כלליות:

אזורים קרים נחשבים אזורי ההר.
אזורים מלוחים בד”כ בקרבת הים הנגב והערבה.
אזורים מוצלים יחשבו כאזורים ברמת חשיפה של 4 שעות ומטה.

מודגש בזאת שהדוגמאות לעיל הינן דוגמאות מצומצמות ועל- מנת לקבל החלטה נכונה יש להתחשב במאפיינים הרשומים בכרטיסי זני הדשא המופיעים באתר.

4. אופן השתילה

יש לישר ולגרף השטח כאמור לעיל : לאחר מכן יש להניח את המרבדים כשהם צמודים אחד לשני ככל האפשר ( לא אחד על השני ). צורת ההנחה כצורת בניית קיר לבנים –לאחר מכן יש להדק את השטח עם מעגלה (ניתן לוותר על עיגול השטח במעגלה ע”י הצמדת השטיחים בהידוק ידני ) וזאת על מנת להצמיד את השטיחים לקרקע, ולמנוע בכך היווצרות חללי אוויר, דבר המפריע לקליטת הדשא. כמו כן יש לבצע חיתוכים, התאמות והשלמות של משטח הדשא ליד מדרכות ועצים וממטירים באמצעות סכין יפנית או סכין מסור .

5. השקייה

לאחר השתילה יש להשקות כ-10 מ”מ למ”ר, עד לרוויה של הקרקע. במשך עשרת הימים הבאים יש להשקות 3 עד 4 פעמים ביום, במשך 15 עד 20 דקות כל פעם, וזאת על מנת לשמור על סביבה לחה עד לקליטת משטחי הדשא. לאחר 10 ימים יש לעבור להשקייה סדירה, 4 עד 5 מ”מ ליום למ”ר בחודשי הקיץ, בחודשי החורף והסתיו יש להשקות בהתחשב בכמות המשקעים (גשמים ) באותו אזור.

6. כיסוח ואחזקה

לאחר שהדשא נקלט, כאשר השטיחים מחוברים היטב לקרקע, יש להפסיק את ההשקיה האינטנסיבית ולכסח כיסוח ראשון בגובה 3 עד 5 ס”מ. לאחר מכן יש לבצע כיסוח אחת לשבוע לפחות, יש להשתדל לכסח את הדשא בגובה של כ- 2 ס”מ עד 4 ס”מ מגובה הקרקע. על מנת לשמור על חיוניות המדשאה יש להוסיף דשנים בשחרור איטי או דשנים מורכבים אחרים, השימוש יהיה בהתאם להמלצות המופיעות על תוויות היצרנים השונים .
לראש הדף

שתפו לעולם
דשא מוכן, איך מתחילים - עצי נוי | הדר נוי משתלות
Open chat
צריכים עזרה?
שלום! איך אני יכול לעזור?